Søvn er alfa og omega for børn

Forskning har gang på gang påvist vigtigheden af en god og struktureret søvn – dette gør sig i høj grad også gældende for børn. Der findes mange forskellige måde hvorpå man kan sikre barnet, får en god nattesøvn, men noget af de mere essentielle vil vi komme ind på i dette indlæg. I alt deler vi 3 forskellige tiltag, man som forældre kan have fokus på, når man skal sikre barnet, sover godt og trygt.

Den gode natterytme

Ligesom voksne gælder det at børn har en god døgnrytme. Dette får man ved at komme ind i en sund balance, hvor barnet kommer i seng på samme tid hver eneste dag og ligeledes står op. Det er egentlig ganske simpelt, men det kan gøre en massiv forskel på barnets overskud og indlæringsevne at man får den afgørende søvn – og ikke mindst rytme.

Det trygge værelse

En anden ting der er godt for barnet, er at det har et trygt værelse hvor barnet kan finde ro. Det kan blandt andet gøres med en god seng – og her kan køjesenge til børn sagtens være en mulighed. En køjeseng passer rigtig godt ind på et børneværelse, da der frigiver noget plads til både at lave huler, sjove lege og ikke mindst gør det lidt mere interessant at kravle i seng.

En god idé er at inddrage barnet i processen om at skabe det trygge værelse. Både i forhold til valg af seng, farver og indretning. På den måde føler barnet sig endnu mere hjemme i rummet – også undgå i det omfang det er muligt teknologi i rummet, som fører os videre til tiltag 3.

Minimer iPad, Tablet og PC før sengetid

Det er næsten umuligt at undgå efterhånden, men det handler os blot om at minimere det. For meget blåt lys før sengetid, kan påvirke søvnen negativt, og risikere en mere usikker søvnrytme – samt gøre det svært at finde den indre ro.

En god måde at minimere det på, er at opstille nogle regler overfor barnet, sådan de kan forstå brugen af disse devices før sengetid. Overforbrug er ikke godt, ligesom man kan sige om mange forskellige ting – den sunde balance skal tilgodeses.