Hvad gør sund kost ved børn?

Som forældre, er det vigtigt at vi bidrager og viser interesse i vores børn og deres biologiske udvikling. En ting er at tænke på det, men en anden er at undersøge, og derved gøre noget ved det.

Børn er forskellige, ligesom alle mennesker er forskellige. Det er langt fra alle børn der er i stand til at spise hvad som helst. Dette betyder også, at nogle børn simpelthen ikke får nok, at det kroppen har brug for.

Sund kost kan i princippet være mange ting, hvor der ikke decideret er noget vi kan sætte to streger under. Dog er der 10 råd til en sund kost, som er gældende uanset om det er for børn, voksne eller ældre.

De 10 officielle kostråd gælder også for børn

Fødevarestyrelsens 10 råd til en sund kost, fremmer vi som det første. Det er nemlig råd der er essentielt i en sund kost, som du også vil kunne inddrage i dit eget liv, og ikke blot hos dine børn.

De 10 råd lyder således:

  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre fedt
  • Spis mindre sukker
  • Spis frugt og grønt
  • Drik vand
  • Spis mindre salt
  • Spis varieret

Hvis du ændre din kost efter disse råd, så vil du med garanti få dig en sund kost. Medmindre du spiser helt ekstreme mængder af fedt, salt mm. ellers har du opskriften på en sund kost til både dig og dine børn.

Se også: Solcreme til børn

Har børn brug for ekstra vitaminer?

Nej, ikke nødvendigvis. Så længe dine børn har en sund kost baseret på ovennævnte 10 råd, så er vitamintilskud ikke nødvendigt – medmindre lægen siger noget andet.

Hvis du er usikker på om dine børn har en sund kost, så kan du med fordel købe børnevitaminpiller, for at være på den helt sikre side.

De vitaminer der er de vigtigste for børn, er D-vitaminer.

D-vitaminer er svært at få dækket gennem kosten, eftersom det kun findes i fede fisk, hvilket kan være makrel, laks og sild. Derudover er der meget lidt D-vitamin i mælk, kød, ost og æg. Men det er slet ikke nok alene til at kunne dække kroppens behov.

Der hvor dine børn (og dig selv) kan få mest D-vitamin, er fra solen. Så når solen endelig er fremme i Danmark, så er det vigtigt at komme ud i den og få optaget noget D-vitamin i kroppen.

Man kan med andre ord sige at sund kost for børn, indebærer at være udenfor i solen.

I vinterperioden, er det vigtigt at spise endnu mere sild, makrel og laks, eftersom solen ikke er fremme. Her har kroppen endnu mere behov for det, og D-vitamin er altså rigtig vigtigt for at kroppen kan udvikle sig optimalt.

Se også: Aktivitet øger børns indlæringsevne

Endnu en fordel ved en sund kost

Sund kost mindsker chancen for at få sygdomme som diabetes og hjerte- karsygdomme. Samtidig med at du heller ikke har den store risiko for at blive overvægtigt, ved at have en sund kost.

Men muligvis den bedste fordel der glæder dig og ikke mindst dine børn, er at de bare bliver gladere af at spise sundt.

Når kroppen trives, så påvirker det os emotionelt – det samme gælder for børn, og tilmed i en højere grad. Dine børn får en forøget livsglæde, samtidig med at de bliver mere udadvendte.

En del af opdragelsen

At dine børn vænner sig til en sund kost i en tidlig alder, gør dem mere robuste i fremtiden. Hvis dine børn er kræsne, så er der stor mulighed for at de vil få en usund livsstil, når de bliver ældre.

Det vil gøre at dine børn i fremtiden ikke vil nøjes med en skål pasta, muligvis med lidt ketchup til. Det betyder også at junkfood har sværere ved at gro sig ind i deres hverdag, og gør dem i virkeligheden mere kritiske overfor maden de får serveret. For nu har de hørt, levet med og accepteret at der findes meget forskelligt mad.

Kom i gang med den sunde kost, både for dig selv, men ikke mindst dine børn. De har brug for det, og på denne måde støtter du dem i deres udvikling og deres fremtid. Det kan godt være det ikke er sjovt at sige nej til alt den usunde mad, men de vil se tilbage og takke dig senere i livet.