4 tips til en roligere nattesøvn

Har dit barn svært ved at sove igennem om natten? Det kan være hårdt som forælder, da det kan gå ud over barnets humør og ydeevne dagen derpå. Det kan også være hårdt selv at være en dedikeret forælder og arbejdstager, hvis man ikke er udhvilet. Hvad kan man så gøre? Det ville være rart, hvis der fandtes en magisk formel, men som udgangspunkt må du nok prøve dig frem.

Der er nogle ting du kan prøve af med dit barn, og forhåbentligt virker det. Men gør det ikke, så giv ikke op. Det er nemlig forskelligt, hvad der vil virke på de forskellige børn. Så hvad der måske virker for det ene barn, gør sikkert ikke for det andet. Men det er godt at prøve sig frem, og her er nogle tips man kan afprøve.

Hvad du kan gøre

For at undgå at skulle op flere gange om natten er der nogle ting, du kan prøve af inden du lægger barnet til at sove.

  • Sørg for at barnet er mæt inden det puttes
  • Tjek temperaturen i rummet og sørg for at klæde barnet derefter
  • Giv dit barn faste putterutiner
  • Skab tryghed omkring sengetid

Måske kender du selv at skulle til at sove, og så mærker man maven rumle. Det kan være virkelig svært at finde ro, mens maven laver vrøvl. Det kan derfor være en god idé at tjekke, om dit barn er mæt inden det puttes, således at det kan finde ro til at sove.

For at undgå at dit barn vågner op om natten, badet i sved eller fuldstændig frossen, så tjek temperaturen på børneværelset og klæd barnet efter det. Det må hverken være for koldt eller for varmt, når barnet skal sove. Vågner dit barn op og er meget varm om natten, bør du altid lige tjekke for eksempelvis feber.

Sørg for at skabe tryghed, ved at have faste putterutiner. Hvis det skal være en kamp hver gang dit barn skal i seng, kan det blive endnu sværere at finde ro og at sove igennem. Det kan være I kan lave et skema og hænge op, som dit barn kan kigge på. Du kan også give barnet en påmindelse om hvor længe der er til de skal i seng som: ”Efter denne aktivitet er det tid til at putte”. Så kommer det ikke som en overraskelse som kan ødelægge en eventuel leg for barnet.

Skab tryghed

Urolighed hos dit barn kan udspringe af utryghed, så hvis dit barn har svært ved at sove, må du skabe trygge rammer omkring søvnen. Brug aldrig sengen som en advarsel mod dårlig opførsel- ”hvis du ikke…. så kommer du i seng”. Gør derimod sengetid til noget at se frem til, og tal positivt om det at sove.

Det er også vigtigt at have den rette madras og dyne der passer til årstiden. Det kan også være det vil give dit barn mere ro med en kugledyne fra https://hugged.dk/, der kan få barnet til at slappe af og føle sig tryg.